Οι περισσότερες καμένες εκτάσεις για το 2024 είναι στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η WWF Ελλάς, κάνοντας αποτίμηση της αντιπυρικής περιόδου 2024.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία αυτά, στην Πελοπόννησο κάηκαν συνολικά 127.560 στρέμματα και ακολουθεί η Αττική με 109.710 καμένα στρέμματα. Τρίτη Περιφέρεια με περισσότερες καμένες εκτάσεις είναι η Ανατολική Μακεδονία Θράκη και τέταρτη η Στερεά Ελλάδα
Στο άρθρο που δημοσιεύει η WWF Ελλάς επισημαίνει πως, παρότι η λήξη της αντιπυρικής περιόδου τοποθετείται επίσημα στις 31 Οκτωβρίου, τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μια παράταση αυτής, που από μόνη της λέει πολλά. Σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα της WWF Ελλάς έως και τις 31 Οκτωβρίου, στη χώρα μας καταγράφονται συνολικά περίπου 500.000 στρέμματα καμένων εκτάσεων (υπολογίζοντας και τις πυρκαγιές κάτω των 300 στρ.).
Τα φετινά στοιχεία
Παρά τα όσα υποστηρίζονται, σημειώνει η WWF Ελλάς, τα στοιχεία που αφορούν στα περιστατικά και την καμένη έκταση της φετινής αντιπυρικής περιόδου δε διαφέρουν από το μέσο όρο των προηγούμενων ετών, σε βάθος 20ετίας. Και μπορεί η καταμέτρηση μόνο υψηλών δασών να δημιουργεί ένα καλό επικοινωνιακό αφήγημα, κάνοντας τις καμένες δασικές εκτάσεις να φαίνονται λιγότερες, ωστόσο αυτή η εικόνα απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Και αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η πυρκαγιά στη Βορειοανατολική Αττική έπληξε 109.710 στρέμματα, εκ των οποίων τα 90.500 (82,4%) ήταν δασική έκταση και όχι μόλις τα 10.000 στρέμματα που ακούμε να επαναλαμβάνονται διαρκώς. Σε μόλις 40 ώρες κάηκαν ώριμα δάση που είχαν απομείνει, κυρίως, στις βόρειες παρυφές του Πεντελικού και το Μαραθώνα και αυτά ακριβώς αφορούν στα 10.000 στρέμματα στα οποία αναφέρεται συχνά η κυβέρνηση. Εκτός από αυτά, όμως, κάηκαν ξανά πολύτιμες περιοχές με θάμνους, χαμηλή βλάστηση, επίμονη φυσική αναγέννηση και αναδασωτικές προσπάθειες προηγούμενων ετών, που, κατά την κυβέρνηση, δεν αποτελούν δάσος και δεν αξίζει να προσμετρηθούν στις δασικές απώλειες.
Σε άλλο σημείο της αναφοράς της η WWF Ελλάς σημειώνει: «Είναι αλήθεια, και πρέπει να επισημανθεί, ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κάποια βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, που λειτουργούν ενισχυτικά τόσο στην πρόληψη όσο και στην καταστολή, σηματοδοτώντας μια καλή αρχή. Χωρίς να αγνοεί κανείς τις θετικές αυτές ενέργειες (π.χ. η συνεργασία Δασικής Υπηρεσίας και Πυροσβεστικού Σώματος, τα έργα δασικής διαχείρισης, ο κανονισμός πυροπροστασίας και η κινητοποίηση μέσω του ΑΙΓΙΣ για προμήθεια νέου εξοπλισμού), τα προβλήματα στρατηγικής και συνολικού σχεδιασμού παραμένουν ίδια για πολλά χρόνια. Ένα σύστημα δασοπυροπροστασίας σε μια χώρα με βαρύ ιστορικό δασικών πυρκαγιών, είναι καταδικασμένο να βελτιώνεται. Για να γίνει αυτό, πρέπει να μελετηθεί η συμπεριφορά και ο τρόπος αντιμετώπισης των πυρκαγιών στη χώρα μας κατά το παρελθόν και να υπολογιστούν όλοι αυτοί οι παράγοντες που επηρεάζουν καθοριστικά την ένταση και, άρα, τον τρόπο διαχείρισης μιας πυρκαγιάς (π.χ. κλιματική αλλαγή, εγκατάλειψη υπαίθρου, απουσία σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο). Την ίδια στιγμή, η μόνιμη αναφορά στην κλιματική αλλαγή και το πώς επηρεάζει την ένταση των δασικών πυρκαγιών καταλήγει να είναι ένα βολικό επιχείρημα, παρά το γεγονός ότι είναι ένα φαινόμενο γνωστό επιστημονικά εδώ και πολλά χρόνια. Το μεγάλο θέμα είναι, λοιπόν, τι γίνεται για την προσαρμογή δασών και κοινωνίας σε αυτή την πραγματικότητα. Η συνεχής απουσία αυτοκριτικής και σχεδιασμού οδηγούν αναπόφευκτα στο εύκολο αφήγημα: “έγινε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν να γίνει” και, κατ’ επέκταση, σε ένα κακό μοτίβο, που επαναλαμβάνεται και θα συνεχίσει να επαναλαμβάνεται».
Απουσία σχεδιασμού
Και συνεχίζει: «Κάθε χρόνο, το κύριο μέλημα είναι πώς θα “βγει” η αντιπυρική περίοδος, δίχως να αγγίζονται σε βάθος κρίσιμα θέματα πρόληψης, εκπαίδευσης και αποτελεσματικού συντονισμού. Το κράτος δε θέτει ουσιαστικούς εθνικούς στόχους, όπως η διάθεση τουλάχιστον του 40% των διαθέσιμων πόρων σε δράσεις πρόληψης, με αυστηρούς όρους διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και επιστημονική τεκμηρίωση. Απουσιάζει, επίσης, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή πρόληψης σε τοπικό επίπεδο (δηλαδή σε επίπεδο ΟΤΑ Α’ βαθμού), ειδικά στις ζώνες μίξης οικισμών-δασών, που είναι από τις πιο ευάλωτες. Η έλλειψη τοπικών σχεδίων δυσχεραίνει την τεκμηρίωση των αναγκών και των προτεραιοτήτων πρόληψης, επομένως οι πόροι που προορίζονται για αυτήν δεν αξιοποιούνται σωστά και τα αποτελέσματα δεν είναι τα αναμενόμενα.
Η λέξη σχεδιασμός προκαλεί διαχρονικά αρνητικά αντανακλαστικά συνολικά στους διοικούντες αυτής της χώρας, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων. Όμως, ο ενιαίος, σωστός και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός δασοπυροπροστασίας, σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, είναι αυτή τη στιγμή το βασικό έλλειμμα και ταυτόχρονα, η βασική λύση στο πρόβλημα. Το αμέσως επόμενο αφορά στην εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα, από την εκπαίδευση του απλού πολίτη στα θέματα που αφορούν στην πρόληψη μέχρι αυτή των εθελοντών και επαγγελματιών πυροσβεστών στη διαχείριση δασικών πυρκαγιών.
Όλα τα παραπάνω δεν είναι μόνο διαχρονικές διαπιστώσεις ειδικών και φορέων στην Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένου, φυσικά, του WWF Ελλάς), αλλά περιλαμβάνονται και στα πορίσματα του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), που παραδόθηκαν στην ελληνική κυβέρνηση τον Ιούνιο και το Μάιο αντίστοιχα».
aftodioikisi.gr
Ακολουθήστε μας στα social media του XploreMykonosNews.gr
Κάντε εγγραφή και στο κανάλι μας στο YouTube
Ακολουθήστε μας και στο Νο1 lifestyle & travelling περιοδικό της Μυκόνου XploreMykonosMagazine.com
Διαβάστε ακόμη:
- Ακάθεκτη η Μύκονος – Μεγάλη «ανάσα» για τη ΧΑΝΘ
- Πόλεμος: Άλμα των αμυντικών δαπανών της ΕΕ – Η Ελλάδα ψηλά στη λίστα
- Έφτασε η ώρα για πληρωμές: Ποιοι πρόκειται να δουν λεφτά στους λογαριασμούς τους
- Νέες ρυθμίσεις για Airbnb με υποχρεωτική ασφάλιση – Τι αναφέρει το νέο νομοσχέδιο για στέγαση προσωπικού και πισίνες
- Ήταν «τυχεροί» στο στοίχημα – Πώς διακινητές ναρκωτικών ξέπλεναν μαύρο χρήμα