Σαντορίνη: Το πόρισμα με τις αυθαιρεσίες, τέσσερις ημέρες πριν την κατολίσθηση – «Καταπέλτης» για την άναρχη δόμηση

Δήμος και Υπηρεσία Δόμησης Θήρας κατέγραψαν τσιμέντωμα του μονοπατιού Φηρών – Οίας για την κατασκευή ξενοδοχείου στο χείλος του γκρεμού, υπέρβαση οικοδομικής άδειας κατά 61 τ.μ., απόρριψη μπάζων και αποξήλωση των πρανών της Καλντέρας – και όλα αυτά με ελλιπείς στατικές μελέτες

Η Σαντορίνη ζει με το τουριστικό της θαύμα και ταυτόχρονα με τον κίνδυνο που γεννά η υπερβολική δόμηση. Η Καλντέρα, το εμβληματικό γεωλογικό μνημείο του νησιού, ασφυκτιά από μπετά, πισίνες και πρόχειρες επεκτάσεις που ξεφυτρώνουν κυριολεκτικά πάνω στο χείλος του γκρεμού. Οι πιέσεις από την άναρχη οικοδομική δραστηριότητα έχουν γίνει πλέον επικίνδυνες και το φετινό καλοκαίρι η απόδειξη ήρθε με τον πιο ηχηρό τρόπο. Στο Ημεροβίγλι, λίγα μόλις βήματα από ένα υπό ανέγερση ξενοδοχείο, η γη υποχώρησε τον Δεκαπενταύγουστο: βράχοι αποκολλήθηκαν και έπεσαν στο κενό, καλύπτοντας με πυκνό πέπλο σκόνης τα γύρω ξενοδοχεία. Για μερικά λεπτά, οι τουρίστες παρακολουθούσαν αποσβολωμένοι την εικόνα, που περισσότερο θύμιζε σκηνικό ταινίας καταστροφής.

Αυτοψία-καταπέλτης

Και αν οι κατολισθήσεις δεν είναι άγνωστο φαινόμενο για το νησί, αυτή η συγκεκριμένη και κυρίως στο σημείο όπου εκδηλώθηκε προκάλεσε φόβο, γιατί αποκάλυψε πόσο εύθραυστο είναι το έδαφος κάτω από τα θεμέλια των κατασκευών που έχουν ξεφυτρώσει σαν μανιτάρια στην Καλντέρα. Οπως μας είπε πολιτικός μηχανικός που δραστηριοποιείται στη Σαντορίνη, «μήνες πριν από το περιστατικό, οι τεχνικές υπηρεσίες είχαν ήδη πραγματοποιήσει αυτοψία στο σημείο, καταγράφοντας μια εικόνα που προκαλούσε έντονο προβληματισμό».

Καταπέλτη για την άναρχη δόμηση στην Καλντέρα αποτελεί το έγγραφο της Υπηρεσίας Δόμησης που εστάλη στις 13 Αυγούστου 2025, μόλις τέσσερις ημέρες πριν από την κατολίσθηση. Σε αυτό ζητούνταν εκτενείς διορθώσεις στην άδεια 511214/2022: νέο τοπογραφικό διάγραμμα, αποκατάσταση της κατεστραμμένης οδού, τεκμηρίωση της στατικής ενίσχυσης των υπόσκαφων, επανεξέταση των αποστάσεων μεταξύ των κτιρίων, αλλά και διορθώσεις στους υπολογισμούς δόμησης και εμβαδών. Ειδική μνεία γινόταν στην ανάγκη αιτιολογικής έκθεσης για την ενίσχυση των όψεων και των υπόσκαφων, που είχαν διανοιχθεί «εμπειρικά» στη θηραϊκή γη, χωρίς στατική μελέτη.

Σαντορίνη: Το πόρισμα με τις αυθαιρεσίες, τέσσερις ημέρες πριν την κατολίσθηση - «Καταπέλτης» για την άναρχη δόμηση
Σαντορίνη: Το πόρισμα με τις αυθαιρεσίες, τέσσερις ημέρες πριν την κατολίσθηση - «Καταπέλτης» για την άναρχη δόμηση
Σαντορίνη: Το πόρισμα με τις αυθαιρεσίες, τέσσερις ημέρες πριν την κατολίσθηση - «Καταπέλτης» για την άναρχη δόμηση
Αυτοψία στις 25/6/2024 που διαπιστώνει αυθαίρετες κατασκευές πάνω στο κεντρικό μονοπάτι Φηρών – Οίας, στις 20/1/2025 που καταγράφει νέες παραβάσεις και επιβάλλει πρόστιμο €540.000 και το τελικό πόρισμα στις 13/8/2025, τέσσερις μέρες πριν από την κατολίσθηση στο Ημεροβίγλι, με το οποίο η Υπηρεσία Δόμησης ζητά εκτενείς διορθώσεις στην κατασκευή

Το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο: η οικοδομή χρειαζόταν πλήρη συμμόρφωση και νέα θεώρηση, με προθεσμία τεσσάρων μηνών. Το γεγονός ότι το έγγραφο αυτό εστάλη στις 13 Αυγούστου και στις 17 του ίδιου μήνα σημειώθηκε η κατολίσθηση δεν σημαίνει ότι το ένα προκάλεσε το άλλο. Δείχνει όμως τη χρονική σύμπτωση ανάμεσα σε μια θεσμική προσπάθεια ελέγχου και σε ένα φυσικό φαινόμενο που αποκαλύπτει τη γύμνια της Καλντέρας.

Η κατολίσθηση ήταν αποτέλεσμα πολλών παραγόντων που σωρεύονταν εδώ και χρόνια: της άναρχης δόμησης, της έλλειψης αντισεισμικής θωράκισης, της συνεχούς ρίψης μπάζων και νερών στα πρανή. Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκεκριμένη αυθαίρετη οικοδομή δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη για την αποκόλληση βράχων – αποτέλεσε όμως ένα ακόμη κομμάτι στο μωσαϊκό της επιβάρυνσης ενός εδάφους που δείχνει να μην αντέχει άλλο.

Τσιμέντωσαν το μονοπάτι

Η ιστορία ξεκινά στις 27 Μαΐου 2024, όταν μηχανικοί του Δήμου Θήρας διενήργησαν αυτοψία στο κεντρικό μονοπάτι Φηρά – Οία, στην καρδιά του Ημεροβιγλίου. Το σημείο δεν είναι τυχαίο: πρόκειται για ένα από τα πιο πολυσύχναστα μονοπάτια του νησιού, από το οποίο περνούν καθημερινά δεκάδες τουρίστες, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται ακριβώς στην κόψη του γκρεμού. Η εικόνα που αντίκρισαν οι τεχνικοί δεν θύμιζε σε τίποτα το παραδοσιακό λιθόστρωτο που χαρακτήριζε το μονοπάτι. Σε μήκος 16,5 μέτρων και πλάτος περίπου 1,80 μ., οι πλάκες είχαν ξηλωθεί, μαζί με το πέτρινο στηθαίο που τις πλαισίωνε. Στη θέση τους είχε κατασκευαστεί μια πλάκα οπλισμένου σκυροδέματος πάχους 20 εκ. και επιφάνειας 60 τ.μ. Η νέα κατασκευή όχι μόνο ανύψωσε τη στάθμη της οδού, δημιουργώντας σκαλοπάτι στη συναρμογή με το παλιό μονοπάτι, αλλά και επεκτάθηκε 2,5 μέτρα πέραν των ορίων της παραδοσιακής διαδρομής, σχηματίζοντας ένα αυτοσχέδιο «πλάτωμα» όπου είχαν στοιβαχτεί οικοδομικά υλικά.

Σαντορίνη: Το πόρισμα με τις αυθαιρεσίες, τέσσερις ημέρες πριν την κατολίσθηση - «Καταπέλτης» για την άναρχη δόμηση

Διαβάστε την συνέχεια στο protothema.gr


Ακολουθήστε μας στα social media του XploreMykonosNews.gr

Κάντε εγγραφή και στο κανάλι μας στο YouTube

Ακολουθήστε μας και στο Νο1 lifestyle & travelling περιοδικό της Μυκόνου XploreMykonosMagazine.com


Διαβάστε ακόμη:


Translate »
error: Content is protected !!