Αυξάνεται από φέτος το επίδομα αδείας για εργαζόμενους με κατώτατο μισθό, ενώ διευκρινίζονται οι προϋποθέσεις, οι προθεσμίες και τα δικαιώματα για την ετήσια άδεια, βάσει προϋπηρεσίας

Από φέτος, οι ιδιωτικοί υπάλληλοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα λάβουν υψηλότερο επίδομα αδείας, λόγω της αναπροσαρμογής των αποδοχών τους. Ειδικότερα, από την 1η Απριλίου 2025, ο κατώτατος μεικτός μισθός αυξήθηκε στα 880 ευρώ από 830 ευρώ που ίσχυαν μέχρι τότε. Ως αποτέλεσμα, το επίδομα αδείας διαμορφώνεται στα 589,41 ευρώ, αυξημένο από τα προηγούμενα 556,05 ευρώ.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, το επίδομα αδείας πρέπει να προκαταβάλλεται στον εργαζόμενο κατά την έναρξη της καλοκαιρινής του άδειας. Η ημερομηνία της άδειας καθορίζεται σε συνεννόηση με τον εργοδότη, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να την εγκρίνει εντός δύο μηνών από την υποβολή του σχετικού αιτήματος από τον εργαζόμενο.
Αν ο εργαζόμενος δεν πάρει άδεια εντός του έτους λόγω υπαιτιότητας του εργοδότη, τότε δικαιούται να λάβει τις αποδοχές της άδειάς του διπλασιασμένες μόλις λήξει το ημερολογιακό έτος. Σημειώνεται ότι το επίδομα αδείας σε αυτή την περίπτωση δεν διπλασιάζεται, μόνο οι αποδοχές.
Υπολογισμός μέσω διαδικτύου και αναλογία άδειας
Οι εργαζόμενοι μπορούν να υπολογίσουν το επίδομα αδείας που δικαιούνται μέσω της online εφαρμογής του ΚΕΠΕΑ. Η ετήσια άδεια με αποδοχές υπολογίζεται με βάση το ημερολογιακό έτος. Κάθε εργαζόμενος δικαιούται άδεια ανάλογη με τη διάρκεια της εργασίας του, ανεξαρτήτως αν εργάζεται πενθήμερο ή εξαήμερο και ανεξαρτήτως προϋπηρεσίας στον συγκεκριμένο εργοδότη.
Κατά τον πρώτο χρόνο απασχόλησης, ο εργοδότης χορηγεί την αναλογία των ημερών άδειας που αντιστοιχούν στους μήνες εργασίας, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου. Η αναλογία αυτή βασίζεται σε 20 εργάσιμες ημέρες για πενθήμερη εργασία και 24 για εξαήμερη.
Τον δεύτερο χρόνο, με τη συμπλήρωση 12 μηνών, ο εργαζόμενος αποκτά δικαίωμα για 21 ημέρες άδειας (πενθήμερο) ή 25 ημέρες (εξαήμερο). Από το τρίτο έτος και μετά, δικαιούται 22 και 26 ημέρες αντίστοιχα.
Όσοι έχουν συμπληρώσει 10 χρόνια με τον ίδιο εργοδότη ή 12 συνολικά χρόνια προϋπηρεσίας, αποκτούν δικαίωμα σε 25 εργάσιμες ημέρες (πενθήμερο) και 30 (εξαήμερο). Μετά από 25 χρόνια προϋπηρεσίας, προστίθεται άλλη μία ημέρα, φθάνοντας τις 26 ή 31 εργάσιμες ημέρες, αντίστοιχα.
Τι ισχύει για τις εξαιρέσεις και τις αργίες
Στις ημέρες της ετήσιας άδειας δεν περιλαμβάνονται Κυριακές, επίσημες αργίες, έθιμα, ασθένειες και ειδικές άδειες όπως γάμου, γέννησης παιδιού ή μητρότητας, εφόσον συμπέσουν με την άδεια. Το σύνολο της άδειας αφορά αποκλειστικά τις εργάσιμες ημέρες.
Ακολουθήστε μας στα social media του XploreMykonosNews.gr
Κάντε εγγραφή και στο κανάλι μας στο YouTube
Ακολουθήστε μας και στο Νο1 lifestyle & travelling περιοδικό της Μυκόνου XploreMykonosMagazine.com
Διαβάστε ακόμη:
- «Η Φωνή των Νησιών για την Υγεία» – Παγκυκλαδικό Φόρουμ Υγειονομικής Ασφάλειας στη Σίφνο (Live Streaming)
- Τοποθέτηση της Κατερίνας Μονογυιού για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών που αφορά τα μέτρα της ΔΕΘ ύψους 2,2 δισ. ευρώ
- Οι Κυκλάδες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους για την «Παγκόσμια Περιφέρεια Γαστρονομίας 2028»
- Κανείς δεν μένει πίσω, κανείς δεν περισσεύει! Το ΕΠΑΛ Μυκόνου στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα συμπερίληψης
- Φαβιανός Ρουγγέρης «Ποιος θα καλλιεργεί την Τήνο όταν όλοι στραφούν στον τουρισμό;»